Zabiegane życie i ciągle czegoś nie zrobiliśmy. Mimo posiadania tylu udogodnień w życiu, okazuje się, że wymaga ono od nas coraz to lepszej organizacji. W artykule na luźno kilka, a nawet kilkanaście sposobów na brak czasu.
Jak uporządkować swój czas?
1. Stwórz kalendarz i zaplanuj. Planowanie pozwala ustalić co chcemy zrobić i motywuje do osiągnięcia zamierzonych celów.
2. Nie biegaj z pustym przebiegiem. Dzięki dobrej organizacji pewne rzeczy można zrobić przy okazji innych. Przy tym zaoszczędzamy czas i więcej potrafimy zdziałać.
3. Nagradzaj się za wykonaną pracę. Nic nie motywuje do pracy, jak nagroda po jej wykonaniu. Nie musi to być coś szczególnego. Wystarczy np. jeżeli wykonam dzisiaj wszystkie zamierzone cele i uda mi się to zrobić szybciej niż zamierzam, to mogę ten czas przeznaczyć na coś miłego np. odpoczynek, dobrą kawę w towarzystwie.
4. Zadbaj o odpoczynek. Osoba, która potrafi odpocząć, potrafi też osiągać zamierzone cele.
5. Wyszukaj odpoczynku w zwykłych czynnościach. Odpowiednie nastawienie na niektóre czynności pozwala nam odpoczywać podczas ich wykonywania. Nie ważne czy będzie to przygotowanie kolacji, czy wyjście z psem na spacer. Obowiązki można zamieniać na przyjemności, a dzięki temu odpoczniemy podczas ich wykonywania.
6. Udoskonalaj metody pracy. Chcesz mieć więcej czasu, wykonując te same czynności, pomyśl o ich udoskonaleniu. Jeżeli coś zajmuje Ci godzinę, to może da radę skrócić czas do 30 minut. A może da się wyręczyć daną czynność sprzętem. Ulepszaj swoje działania tym, co daje nam technologia.
7. Zaplanuj powtarzalne sprawy. Może istnieją takie zajęcia, które są podobne i można je wykonać za jednym razem. Na pewno będzie szybciej zrobić to za jednym razem, niż później szukać czasu na drobnostki.
8. Zadbaj o siebie. Każdy kto jest w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, lepiej zorganizuje swój czas. Nie musisz zaraz biegać na siłownie, w codziennej pracy też można wyćwiczyć kondycje.
9. Zminimalizuj swoje decyzje. Dużo czasu tracimy na decyzje typu co kupić, co zrobić na obiad, czy tak, czy nie. Ustal grafiki na decyzje powtarzalne, wykorzystuj czas, w którym wykonujesz inne prace, na podjęcie decyzji.
10. Znajdź dzień na swoje zachcianki. Nie każdy dzień organizuj na 100%. Dzięki temu, że jesteś dobrze zorganizowany, to zasługujesz na wolne.
11. Nie zamykaj się na ludzi. Spotykaj się z nimi, jak potrzebują pomocy, to pomagaj, Tobie też pomogą, gdy będzie trzeba ogarnąć jakiś temat. A sama rozmowa to odpoczynek i większa chęć do działania.
12. Czasem zmarnuj swój czas. Nie możesz gonić za wszelką cenę, by wykonać swój plan dnia. Masz wolniejszy dzień odpocznij. Później ruszysz pełną parą, a nie przejmuj się teraz, przeplanuj swój kalendarz.
13. Ciesz się z małych sukcesów. Czy ktoś się dzięki Tobie uśmiechnie, czy wykonasz swój dzienny plan, to Twój mały sukces. Dobrze wykorzystałeś swój czas, a zadania w kalendarzu wykonane.
14. Wyciągaj wnioski. Coś nie wyszło, wyciągnij wnioski. Staraj się zrobić coś inaczej, zmniejszaj straty czasu. Ucz się na błędach.
15. Unikaj sporów i nieporozumień. Kłótnie, spory, czy nieporozumienia są wyjadaczami czasu. Dogaduj się, gdy tylko możesz i szukaj prostych rozwiązań lub kompromisów. Gdy nie ma możliwości dogadania, odłóż na potem, niektóre spory wymagają „przeleżenia”.
16. Nie daj się złamać w swoich działaniach. Masz plany, realizuj je. Dostosuj się do sytuacji, bądź elastyczny.
17. Metoda dziel i zwyciężaj. Kto zna, ten wie co ona oznacza. Każdy problem, który okazuje się nie do ogarnięcia, dziel na małe podproblemy.
Tym ostatnim stwierdzeniem, choć nie wyczerpujemy zagadnienia, kończymy opis sposobów na organizację czasu.