Chcąc rozwijać swój salon, musimy zdać sobie sprawę, że to co widzą nasi klienci, to nie wszystko w prowadzeniu naszej firmy. Tak naprawdę musimy zadbać o wiele więcej niż wydaje się to innym. Oprócz tego, że będziemy oferować profesjonalne usługi w naszym salonie, to musimy wiedzieć również jak rozwijać swój salon. Biznes coraz bardziej się rozwija i zostanie w tyle może kosztować.
Jak kiedyś wyglądał biznes
Wiemy, że kiedyś w ogóle nie istniał Internet, a co za tym idzie biznes online. Teraz sięgając nawet kawałek w przeszłość, pamiętamy jak szybko rozwinął się interes w sieci. Dzięki temu dostęp do usług wzrósł radykalnie. Kiedyś nie było tak dużego problemu z konkurencją, gdyż istniał jeden sklep na całą okolicę. Nikt nie zastanawiał się jak zdobyć klienta. Dziś jest już inaczej. Mnóstwo usług, dostępnych wszędzie zawładnęło rynkiem konsumenckim. Wszystko to za sprawą Internetu i technologii. Jeżeli nie odnajdziemy się w tym postępie, nie mamy aż takich możliwości na rozwój naszego salonu czy gabinetu.
Jakie dane o kliencie zbierać
Przypuśćmy, że mamy salon fryzjerski lub gabinet kosmetyczny. Jak stworzyć miejscem, aby klienci wracali do nas z uśmiechem na twarzy? Jak zdobyć klientów i ich zatrzymać?
Jeżeli wydaje się nam, że wystarczy nam zdobyć klienta i już możemy spokojnie prowadzić salon, to jesteśmy w błędzie. Aby stworzyć tętniący życiem salon czy gabinet, nie możemy tylko być. Musimy działać i wykorzystywać dobrze, to co nam dają.
Każda informacja o kliencie może być przydatna np. czy zatrudnić fryzjera damskiego, czy męskiego dowiemy się po przeliczeniu czy chodzą do nas mężczyźni, kobiety, a może najczęściej dzieci. Takie działania już w pewnym stopniu pozwolić nam na sprecyzowanie i rozwijanie usług według zapotrzebowania.
Nie tylko płeć jest najważniejsza. Ważnym elementem może być wiek, miasto, czy kontaktowy numer telefonu. Pytanie czy zbieramy takie dane i czy potrafimy je wykorzystać do personalizacji usług w salonie. Po roku, czy dwóch możemy zauważyć, że dodatkowo utworzyliśmy ogromną bazę swoich klientów.
Bardzo przydatną informacją o kliencie jest numer telefonu lub e-mail. Nie powinniśmy nadużywać takich danych do nagminnego wysyłania reklam swojego salonu, ale dobrze sprawdzi się przypomnienie o zbliżającej się wizycie lub o promocji w naszym salonie. Można ręcznie wysyłać takie wiadomości, ale pochłonęłoby to zbyt wiele czasu, dlatego warto skorzystać z programów do salonu fryzjerskiego lub gabinetu kosmetycznego z funkcją powiadomień SMS.
Przydatną funkcją w takich programach okazuje się również zbieranie informacji o wykonanych usługach, czy na przykład statystyki liczby wizyt i utargu. Dzięki temu można zwiększyć naszą ofertę usług w salonie na te, które są popularne.
Jak zbierać informacje o klientach
Oczywiście tradycyjny sposób od wielu lat, to zapisywanie wizyt w zeszytach, kalendarzach itp. Ma to wiele minusów, bo jak szybko podliczyć utarg, sprawdzić historię wizyt klienta, czy wysłać mu powiadomienie SMS o wizycie. Większość salonów fryzjerskich, gabinetów kosmetycznych, SPA i urody przeszło już na kalendarze online / terminarze dla kosmetyczek, czyli programy do obsługi klienta w salonach. Koszty takich programów są minimalne, bo jakieś 30zł na miesiąc. Jeżeli pozwalają nam chociażby zdobyć jednego klienta więcej lub usprawnić pracę, to cały koszt się zwraca, a nawet zaczynają się zyski.